Strona główna » Nasze zdrowie

Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy
Międzyszkolny Basen Pływacki Kraków Śródmieście

ul. Francesco Nullo 23
31-543 Kraków

 

   Centrala: 12 411 51 59
                     12 412 97 07
   Sekretariat: 12 418 63 02
   Faks: 12 418 63 00

   srodmiescie@ksos.pl



Nasze zdrowie

 

Co to jest skolioza?

Skolioza jest to tzw. boczne skrzywienie kręgosłupa. Co to znaczy? Gdy stoimy za plecami dziecka i patrzymy na jego plecy,  zdrowy kręgosłup jest linią prostą (pionową kolumną), a przy skoliozie linia kręgosłupa jest wygięta wypukłością w prawą lub lewą stronę.

Skoliozę lepiej jest jednak sprawdzać, gdy dziecko jest swobodnie pochylone w przód, a stopy rozstawione na szerokość bioder.

W takim ustawieniu widoczne są nawet nieduże odchylenia kręgosłupa od pionu. Są one już sygnałem ostrzegawczym, że dziecko powinno uczestniczyć w zajęciach gimnastyki korekcyjnej i powinno być pod stałą (przynajmniej raz w roku) obserwacją lekarza specjalisty (ortopeda, lekarz medycyny o specjalizacji rehabilitacja ruchowa). Innym sygnałem ostrzegawczym jest niesymetryczne ustawienie łopatek, barków oraz tzw. kątów talii.

Dziecko uczestnicząc w zajęciach gimnastyki korekcyjnej nauczy się odpowiednich ćwiczeń i właściwego ułożenia poszczególnych części ciała (stóp, kolan, bioder, barków, głowy) w różnych pozycjach: leżenie, siad, stanie, chód. Zadaniem dzieci jest zatem nie tylko wykonywanie zaleconych ćwiczeń w domu, ale także tak częste myślenie i poprawianie ułożenia swojego ciała w sytuacjach życia codziennego (szkoła, dom, spacer itp.), aż nabiorą nawyku właściwego ułożenia.

Dbamy o prawidlową postawę

Podstawowe wiadomości:

POSTAWA – n a t u r a l n a pozycja ciała.
 Uczymy się jej stojąc przed lustrem przodem i bokiem, stoimy równolegle do lustra.

  • głowa (przez usta i nos „przebiega” linia pionu, nie wysuwamy głowy w przód, nie przyciągamy brody do szyi)
  • szyja – „wyciągnięta”
  • ramiona (na jednej linii, równolegle do bioder i stóp)
  • łopatki (na jednej linii, lekko ściągnięte)
  • żebra – „schowane”
  • talia – trójkąty talii jednakowe
  • biodra (kolce biodrowe równolegle do palców stóp, pośladki zwarte, lekko napięte mięśnie brzucha, sprawdzanie dłońmi pochylenia miednicy)
  • kolana -ustawione na wprost
  • stopy – prawidłowo obciążone na zewnętrznych krawędziach

stopa prawidłowo obciążona

palce na jednej linii

pięta i palec stopy na jednej linii
stopy ustawiamy równolegle

„wyciąganie” kręgosłupa

prawidłowe ułożenie głowy
lekkie przesunięcie barków do tyłu
pochylenie miednicy sprawdzamy rękami
kolana nie mogą być w przeproście, ani nienaturalnie ugięte

PAMIĘTAJ!
Zanim zaczniesz ćwiczyć, sprawdź czy leżysz w prostej, równej kresce 
na brzuchu i na plecach

Jak ułożony jest kręgosłup w czasie ćwiczeń, tak wyrobisz sobie mięśnie.


Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu:

1. Pozycja wyjściowa – leżenie przodem, ręce wyprostowane w przód, czoło na podłodze, nogi złączone, pośladki ściśnięte.
    Ruch – równoczesne, naprzemianstronne unoszenie prawej ręki i lewej nogi, wykonaj ruch odwrotny – unoszenie lewej ręki i prawej nogi

2. Pozycja wyjściowa – leżenie przodem jak w ćwiczeniu poprzednim 
    Ruch – skurcze i wyprosty ramion, pośladki i pięty ściśnięte.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha

1. Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem, ręce w skurczu
    Ruch – „rowerek”- duże kółka

2. Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem jak w ćwiczeniu poprzednim
    Ruch – wykonywanie nożyc poziomych nie odrywając kręgosłupa od podłoża


Gdy leżysz krzywo podczas ćwiczeń (tak jak Ci wygodnie) pogłębiasz swoją wadę !

Prawidłowe nawyki w życiu codziennym to podstawa sukcesu !

Aby stosować prawidłowe nawyki w życiu codziennym, trzeba najpierw nauczyć się co robimy źle i jak to poprawić.

Wady klatki piersiowej

Klatka piersiowa prawidłowa, to taka gdzie mostek i cała część przednia klatki piersiowej wysunięte są ku przodowi, żebra tak uniesione, że najdalej wysuniętą częścią ciała jest przednia ściana klatki piersiowej. Rozróżniamy więc klatkę piersiową: spłaszczoną, płaską, beczkowatą w zależności od stopnia jej wysklepienia.

Wady klatki piersiowej:

Klatka piersiowa lejkowata (zwana również szewską) charakteryzuje się lejkowatym zapadnięciem dolnej części mostka i przylegających do niego części żeber. Jeżeli dno „lejka” umiejscowione jest w linii środkowej, zmiany są symetryczne, jeżeli przesunięte w prawo lub lewo, zmiany te są niesymetryczne. Dzieci dotknięte tą wadą mają osłabione mięśnie grzbietu, wysunięte barki do przodu, spłaszczoną klatkę piersiową.

Klatka piersiowa kurza to taka, gdzie zniekształcony mostek jest silnie uwypuklony do przodu na kształt dzioba łodzi, podobnie jak ma to miejsce u ptaków. U dzieci z tą wadą występuje osłabienie mięśni oddechowych, ograniczenie ruchomości klatki piersiowej.

Choroba Scheuermanna

Co rodzice i dzieci powinni wiedzieć o chorobie Scheuermanna.

Inaczej nazywa się kifozą młodzieńczą. Powstaje na skutek zaburzenia kostnienia nasad trzonów kręgowych. Chore są dwa, trzy trzony, które ulegają klinowacieją (stąd charakterystyczna zgarbiona postawa). Etiologia choroby tak naprawdę nie jest do końca wyjaśniona. Tak więc najważniejsze staje się wczesne wykrycie tej choroby. 
Jeśli na pojawienie się jej nie mamy wpływu, to na zachamowanie procesu choroby mamy wpływ. A więc choć jest to trudne, należy zaakceptować ten stan i skoncentrować się na właściwym działaniu! Dlaczego to takie ważne? Choroba trwa zwykle 2-3 lata, choć może trwać dłużej, i pozostawia trwałe zmiany w postawie. Stąd tak ważne jest, z jakim nastawieniem rodzice i dzieci podejdą do ćwiczeń, sposobu zachowań w życiu codziennym i unikaniu pewnych ćwiczeń.
Przychodzenie na zajęcia gimnastyki korekcyjnej należy traktować jako formę edukacji i mobilizacji do pracy nad sobą w domu i szkole.

Czego nie wolno robić w czasie choroby:
• długo biegać(np. przez przeszkody, piłka nożna);
• skakać ( również do wody)
• długo stać i dźwigać

Co należy wykonywać: 
• siedzieć na lekcji odciążając kręgosłup (podpierając się rękami za pośladkami); 
• cały czas kontrolować prawidłową postawę;
• uczyć się leżąc na brzuchu (z wałkiem pod brzuchem);
• leżeć na plecach na twardym podłożu z ugiętymi kolanami
• (jak najdłużej w ciągu dnia);
• bardzo ważne jest pływanie, najlepiej więcej niż raz w tygodniu.

Dokładne omówienie tych wskazań będzie na zajęciach. Rodzice mile widziani.

Plecy okrągłe, plecy wklęsłe

Gdy dziecko stoi bokiem do lustra lub do drugiej osoby, można zaobserwować nieprawidłowości takie jak:

Plecy okrągłe, wada ta charakteryzuje się tym, że kręgosłup w odcinku piersiowym jest nadmiernie wygięty ku tyłowi (hiperkifoza), głowa wysunięta do przodu, łopatki odstają, a klatka piersiowa jest zapadnięta. Często barki przesuwają się do przodu prowadząc po jakimś czasie do ich przykurczów. Rozciągnięte mięśnie pleców są osłabione.

Plecy wklęsłe, to takie, gdy kręgosłup w odcinku lędźwiowym uwypuklony jest nadmiernie ku przodowi (hiperlordoza), miednica pochylona jest do przodu (niemal poziomo). Rozciągnięte mięśnie brzucha są osłabione, a przykurczom ulegają mięśnie biodrowo-lędźwiowe (po stronie przedniej bioder).

Plecy okrągło-wklęsłe, kręgosłup dziecka w odcinku piersiowym jest nadmiernie wygięty ku tyłowi, a w odcinku lędźwiowym ku przodowi. Sylwetka dziecka ma cechy charakterystyczne dla pleców okrągłych, jak i wklęsłych.

Plecy płaskie - w wadzie tej dziecko wydaje się mieć ładną sylwetkę, lecz przy dokładniejszym badaniu (przesuwając palce po kręgosłupie) okazuje się, że nie wykazuje on naturalnych krzywizn. Spłaszczony może być kręgosłup w odcinku piersiowym (kifoza), lędźwiowym (lordoza) lub w obu jednocześnie. Często głowa lekko wysunięta jest do przodu, barki silnie ściągnięte do tyłu, a klatka piersiowa wyraźnie uwypuklona. Kręgosłup nie spełnia swojej resorującej roli, zmniejsza się jego ruchomość.

Wady kolan i stóp

Kolana koślawe, to takie, w których uda w stosunku do podudzi tworzą literę „X’, a stopy w pozycji stojącej są od siebie oddalone. Podudzia skręcone są na zewnątrz, a w ślad za nimi przody stóp oddalają się od siebie. Wadzie tej często towarzyszy przeprost kolan i płaskostopie.

Kolana szpotawe – przy złączonych stopach kolana są oddalone, nogi przyjmują ułożenie w kształcie litery „O”.

Wady stóp

Aby sprawdzić wadę stóp i stopień wysklepienia stopy, można polecić dziecku wykonać odbitkę stopy na papierze po zamoczeniu jej w wodzie lub kolorowym płynie (farbie). Można wykonać również odbitki stóp po prawidłowym ich ułożeniu (a tego uczą się na naszych zajęciach) i porównać wyniki przed korekcją stóp i po ich skorygowaniu. W czasie wakacji można pobawić się w robienie odbitek stóp na mokrym piasku, ale te szybko znikają zalewane przez morze. Odbitki stóp z zaznaczeniem ich konturu nazywamy plantokontorogramem.

Stopy płaskie i płasko-koślawe to takie, które całą lub prawie całą powierzchnią podeszwową dotykają podłoża. Wyraźnie uwypuklone i zbliżone do siebie są kostki wewnętrzne, a pięty skręcone są na zewnątrz. Dzieci z tą wadą zdzierają obcasy butów po stronie wewnętrznej.

Stopa szpotawa – jest odwrotnością stopy płasko-koślawej. Występuje skręcenie pięty do wewnątrz i oparcie jej na krawędzi zewnętrznej z palcami skierowanymi do środka. Dziecko z tą wadą zdziera obcasy po stronie zewnętrznej.

Stopa wydrążona, wada ta polega na pogłębieniu wydrążenia stopy i skróceniu tego odcinka. Występuje tzw. wysokie podbicie.

 



Copyright Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy 2010

Ważne! Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X  Zamknij komunikat