Strona główna » Nasze zdrowie » Otyłość

Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy
Międzyszkolny Basen Pływacki Kraków Śródmieście

ul. Francesco Nullo 23
31-543 Kraków

 

   Centrala: 12 411 51 59
                     12 412 97 07
   Sekretariat: 12 418 63 02
   Faks: 12 418 63 00

   srodmiescie@ksos.pl



Otyłość

 

OTYŁOŚĆ U DZIECI I MŁODZIEŻY

Jeżeli nadal bez ograniczeń będziemy dawać naszym dzieciom pieniądze na hamburgery, frytki i zapiekanki, za parę lat niechybnie czeka nas epidemia otyłości - ostrzegają specjaliści od żywienia.

To nieprawda, że możemy jeść byle co i byle jak bez szkody dla zdrowia. Kiedyś nasz organizm się zbuntuje przeciw tej bylejakości. Oczywiście, że nie ma nic złego w hamburgerze, kawałku pizzy, frytkach czy zapiekance jedzonych od czasu do czasu, ale w dniu, w którym po nie sięgniemy, zadbajmy o to, żeby pozostałe posiłki zawierały dużą ilość warzyw, owoców, nabiału, ryb itd. Jeżeli już zdecydujemy się na tzw. szybkie jedzenie, to zamawiajmy je w renomowanych sieciach, gdzie codziennie przygotowywane są świeże posiłki (nawet jeżeli robi się je z mrożonek) - a nie w ulicznych budkach. A w czasie wakacji przekonujmy nasze dzieci do owoców, warzyw, ryb, a nie kalorycznych buł, ciasta oraz frytek nasączonych tłuszczem i z solą.

Fast food to nie tylko wąsko rozumiane jedzenie typu pizza, zapiekanki, hamburgery, frytki. To także wszelkiego rodzaju gotowe dania sprzedawane w sklepach, uprzednio wysoko przetwarzane i wręcz „naszpikowane” konserwantami i składnikami typu E.

CO NAM OFERUJE FAST FOOD ???

  • Cholesterol i za dużo tłuszczu - fast food to przede wszystkim źródło niezdrowych tłuszczów, głównie nasyconych; wszystkie dania smażone są kaloryczne (zwłaszcza panierowane) i ciężko strawne
  • Mało witamin - minusem dań tego typu jest niewielka ilość świeżych warzyw, które powinny stanowić podstawę naszej diety
  • Za słone albo przesłodzone - sód zatrzymuje w organizmie wodę i sprzyja nadciśnieniu tętniczemu, jeśli jest go za dużo, nerki są zmuszone wtedy do wytężonej pracy. A to grozi ich niewydolnością i ogólnym zatruciem organizmu
  • desery i napoje typu shake – są kaloryczne, z dużą zawartością cukru; napoje gazowane typu cola, które wypija się litrami, dostarczając tylko pustych kalorii!!!

Czego Jaś się nie nauczy tego Jan nie będzie wiedział

Warto pamiętać, że jesteśmy przykładem dla swoich dzieci. Kiedy patrzą na nas wciśniętych w kanapę przed telewizorem lub ochoczo zasiadających do zbyt obfitych posiłków, nie uwierzą, że najlepszym sposobem spędzania czasu jest ruch. Jeśli więc chcemy zmienić przyzwyczajenia związane ze stylem życia naszego dziecka, nie wystarczy dbać tylko o jego jedzenie. Należy mu zapewnić dużo ruchu, i to już od najmłodszych lat. I tu znów potrzebny jest umiar: wybierajmy sporty, które nie obciążają organizmu, lecz wspomagają naturalny rozwój.

Powinniśmy słuchać, co mówią dzieci. Jeśli twierdzą, że są najedzone, uwierzmy im. Nie ma powodu, by w to wątpić. Chyba że są ewidentnie chore. Jeśli zapewniają, że jazda na nartach nie sprawia im przyjemności, nie tłumaczmy, że jest to sport coraz bardziej popularny. Dlaczego? Bo my mamy takie marzenia? A może dzieci wolą ping-ponga?

Profesor Tomasz Romer przestrzega również przed zrywami: raz w stronę diety, kiedy indziej w stronę sportowego stylu życia. Nie bagatelizujmy otyłości dzieci, ale też nie czyńmy z niej największego problemu. Niekiedy rodzice najpierw przekarmiają latorośle, a potem wyolbrzymiają ich nadwagę, jakby liczba kilogramów świadczyła o wartości dziecka.

Dziecko żywione zdrowo, zgodnie z zasadami dietetyki, rozwija się prawidłowo zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym (intelektualnie, emocjonalnie). Emanuje radością życia, jest ruchliwe, wesołe, uśmiechnięte, ciekawe otoczenia, chłonące nową wiedzę.

Otyłe dzieci często mają grubych rodziców. Albo takich, którzy nieustannie walczą z nadwagą. Odziedziczyły skłonność do tycia? Najprawdopodobniej NIE, tylko też uwielbiają słodycze, źle się odżywiją i nie lubią gimnastyki !!! Znacznie częściej obserwuje się takie zjawisko, iż z pulchnych dzieci wyrastają otyli ludzie.

Instynkt nakarmienia to jednocześnie piękne i straszne przyzwyczajenie - mówi profesor Tomasz Romer, endokrynolog z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. – Matki, babcie odejmą sobie jedzenie od ust, byleby tylko nakarmić dziecko. Jeśli same są głodne, to gest porywający. Ale jeśli na siłę wpychają pokarm w dziecko najedzone, bo wydaje im się, że tak trzeba, to taka troska jest przesadna. W karmieniu, tak jak we wszystkim, potrzebny jest umiar!!

ZMIEŃ PRZYZWYCZAJENIA

Nie tylko dorośli, ale już dzieci mają nadwagę. A ta może prowadzić do wielu chorób. Czas zmienić rodzinne przyzwyczajenia. O ile to, co jedzą dorośli, jest ich wolnym wyborem, o tyle dzieci naśladują rodziców. Jeśli wpoisz im nieprawidłowe nawyki żywieniowe, w przyszłości też prawdopodobnie będą wybierały takie jedzenia. Tymczasem wiele kilkulatków chętnie je frytki, a nie bierze do ust jakichkolwiek warzyw i owoców, może z wyjątkiem kalorycznych bananów.
DROGI RODZICU!
Przede wszystkim zadbaj, aby w domu było zdrowe jedzenie: produkty zbożowe z pełnego przemiału, ciemny najlepiej razowy chleb. Do drugiego dania zamiast klusek, naleśników i pierogów gotuj kasze gruboziarniste, niełuskany ryż i makaron z ciemnej mąki. Dbaj o to by w drugim daniu połowę talerza zajęła porcja warzyw(najlepiej surowe).

LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ
Co zrobić, by ten czarny scenariusz nie miał miejsca w przypadku twojego dziecka? A może już wystąpił, i szybko musisz coś z tym zrobić? Sposoby postępowania w obu przypadkach są bardzo podobne:
• idź z dzieckiem do lekarza. Być może nadmierny apetyt jest skutkiem zaburzeń zdrowotnych. Konieczne będzie wówczas wykonanie badań (m.in. poziomu cukru we krwi)
• spróbuj dociec, z jakiego powodu twoja pociecha dużo je. Może jedzenie jest dla niego sposobem na nudę, stres, albo np. złą atmosferę w domu, czy brak akceptacji rówieśników? W takim przypadku prawdopodobnie nie obejdzie się bez wizyty u psychologa
• nie pozwól przekarmiać go dziadkom
• wyeliminuj z jadłospisu białe pieczywo (zastąp je razowym), słodkie płatki śniadaniowe (mniej tuczące są płatki kukurydziane) i słodkie napoje gazowane
• ustal stałe pory posiłków, by przyzwyczaić dziecko do jedzenia o konkretnych godzinach
• umów się z dzieckiem, że słodycze dostanie tylko raz w tygodniu – np. w sobotę. Bądź konsekwentna i w inne dni nie kupuj mu nic słodkiego. Usuń z zasięgu wzroku dziecka cukierniczkę (bo malec odcięty od stałego dostępu słodyczy na pewno sięgnie po cukier)
• jeśli malec lubi pogryzać między posiłkami, zamiast chipsów i czekolady czy ciasteczek zaproponuj mu zdrowe przekąski – surową marchewkę, owoce, warzywa, orzechy
• nie zwracaj dziecku uwagi, że je za dużo, że jest za grube. W ten sposób tylko pogorszysz jego samopoczucie sprawiając, że malec będzie chciał pocieszyć się ... jedząc więcej
• do picia dawaj mu wodę mineralną. Soczki owocowe, zwłaszcza te dla dzieci, zawierają bardzo dużo cukru
• zmień nawyki całej rodziny. Zamiast siedzieć przed telewizorem albo komputerem, wybierzcie się na spacer, do ZOO czy parku rozrywki
• zapisz się z dzieckiem na basen, zacznijcie wspólnie jeździć na rowerze, grajcie w piłkę. Ważne, by dziecko codziennie było aktywne fizycznie
• jeśli twoje dziecko waży kilkanaście kilogramów za dużo i czujesz, że ten problem cię przerasta, spróbuj znaleźć w swojej okolicy poradnię leczenia otyłości, lekarza pediatrę specjalizującego się w gastrologii dziecięcej, albo dietetyka dziecięcego, który przedyskutuje z tobą nawyki żywieniowe twojego dziecka i ustali optymalną dietę.
• Nie dawaj dziecku pieniędzy na drugie śniadanie, zwłaszcza kiedy sklepik szkolny oferuje batoniki, chipsy napoje gazowane!

STATYSTYKI NIE KŁAMIĄ …

Szacuje się, że 25% procent dzieci i młodzieży w dzisiejszej Polsce cierpi na otyłość. Otyłość wśród dzieci rośnie. Coraz więcej dzieci i młodzieży staje się otyłymi, chociaż powszechnie wiadomo, że otyłość dzieci w dzieciństwie prowadzi do otyłości w wieku dorosłym. Nic się nie robi w tym kierunku złe odżywianie, brak ruchu prowadzi z czasem groźnych skutków. To oznacza, że problemy z nadmiarem tkanki tłuszczowej ma co dziesiąte dziecko w wieku szkolnym! Lekarze przestrzegają, że lepiej zapobiegać otyłości niż z nią walczyć.

Jeśli sprawę przegapiliśmy i teraz musimy dziecko odchudzić, pamiętajmy, by nie była to żadna dieta cud. Ma ono otrzymywać takie samo jedzenie jak do tej pory, tylko mniej kaloryczne, a więc przede wszystkim zawierające mniej tłuszczu i słodyczy – mówi prof. Romer. – Po kilku miesiącach zeszczupleje. Nie może gwałtownie schudnąć, bo szybko rośnie. Dorośli muszą zadbać o to, by przez jakiś czas ich latorośl utrzymała ciężar ciała na tym samym poziomie – dodaje endokrynolog.

WARTO WIEDZIEĆ

Zapotrzebowanie energetyczne jest różne w zależności od tempa rozwoju dzieci, ich płci i wagi. 9 - cio latek o wadze 27 kg potrzebuje około 2000 kcal, 15- sto latka ważąca 45 kg- 1850 kcal, a jej rówieśnik o wadze 52 kg- 2600 kcal.
Dzieci w wieku 4-8 lat potrzebują na dobę:
Chłopcy 1400 kcal
Dziewczyny 1200 kcal
Dzieci w wieku 6- 12 lat
Chłopcy 1500 kcal
Dziewczyny 1900 kcal
Dzieci w wieku 15- 18 lat
Chłopcy 2200- 2800 kcal
Dziewczęta 1800- 2000
Dotyczy to dzieci prowadzących siedzący tryb życia.
Jeśli dziecko uprawia sport , należy zwiększyć ilość kalorii.

W KAŻDYM POSIŁKU POWINNY BYĆ PRODUKTY Z PODSTAWY PIRAMIDY ŻYWIENIA LUB TALERZA ZDROWIA

RUCH , RUCH I JESZCZE RAZ RUCH

Mały człowiek powinien od najmłodszych lat przywyknąć do aktywności fizycznej. U dzieci naturalna potrzeba ruchu jest tak silna, że stanowi jedną z najbardziej charakterystycznych cech 
tego okresu życia. Nie przegap tej szansy…

• Ruch rozwija niezbędne umiejętności: zwinność, zręczność, gibkość, szybkość, siłę i wytrzymałość
• Zachęcaj do wszelkiej aktywności
• Najważniejsze są lekcje w-f bo aktywność fizyczna i dobór ćwiczeń ruchowych w szkole są dopasowane do wieku i możliwości dzieci a zajęcia odbywają się pod okiem fachowca
• Jeśli dziecko waży za dużo zwiększenie aktywności fizycznej jest- obok diety- zasadniczym elementem kuracji odchudzającej

KONSEKWENCJE ZDROWOTNE OTYŁOŚCI

1. Otyłość może doprowadzić z biegiem czasu do nietolerancji glukozy i oporności na insulinę. Prowadzą one ostatecznie do cukrzycy typu 2, która dotyczy aż 80% wszystkich chorych.

2. Ponad 80% osób z otyłością brzuszną po 50 roku życia cierpi na nadciśnienie tętnicze. Występuje ryzyko choroby niedokrwiennej serca i jego niewydolności, które spotyka się aż u 40% otyłych osób. Zdarzają się w końcu dramatyczne konsekwencje w postaci udaru, czy zawału. Serce osoby otyłej jest co najmniej kilka lat ”starsze” od serca zdrowych rówieśników.

3. Dochodzi do wzrostu stężenia cholesterolu we krwi. Stan taki dodatkowo przyspiesza rozwój miażdżycy.

4. Bezdech nocny oraz astma; pojawić się mogą również trudności z oddychaniem będące wynikiem niewydolności serca może dojść do niedotlenienia i zgonu.

5. Rrefluks żołądkowo-jelitowy.

6. Żylaki kończyn dolnych.

7. Powikłania dermatologiczne : rogowacenie ciemne, brodawki starcze, odparzenia oraz rozstępy (blizny po zbyt szybko rozciągającej się lub kurczącej skórze).

8. Zachorowanie na nowotwory.

9. Konsekwencje psychologiczno - społeczne : otyłości niemal zawsze towarzyszą problemy natury emocjonalnej utrudniające funkcjonowanie w społeczeństwie. Należą do nich: poczucie izolacji i dyskryminacji, depresja, a także inne zaburzenia odżywiania. Zdarza się bowiem i to wcale nierzadko, że otyłość przechodzi w bulimię, a dalej nawet w anoreksję.

10. Skrócenie całkowitego potencjalnego czasu życia.

Przydatne strony internetowe:

 



Copyright Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy 2010

Ważne! Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X  Zamknij komunikat